'Israël schuldig aan oorlogsmisdaden Gaza'

• DELETION_USER avatar

Nog maar weer eens het bewijs voor het feit dat Israël disproportioneel geweld heeft gebruikt.

Israël heeft zich deze zomer schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden bij het offensief in Gaza. Dat meldt Human Rights Watch (HRW) donderdag. De mensenrechtenorganisatie onderzocht aanvallen op drie scholen van de Verenigde Naties (VN) in de Gazastrook, waarbij 45 mensen om het leven kwamen, onder wie 17 kinderen.

Fred Abrahams van Human Rights Watch zegt in een reactie:

“Het Israëlische leger heeft aanvallen uitgevoerd op of rond drie scholen die duidelijk als dusdanig waren gemarkeerd en waarvan ze wisten dat er honderden personen bescherming zochten. Daarbij zijn veel burgers omgekomen en gewond geraakt. Israël heeft geen overtuigende uitleg gegeven over de aanvallen op deze scholen en het daaruit voortvloeiende bloedbad.”

Het Israëlische leger (IDF) wilde vanochtend niet reageren op het rapport over de bombardementen op VN-scholen, maar gaf de militaire politie gisteren zelf wel al opdracht om vijf strafrechtelijke onderzoeken te verrichten naar mogelijk wangedrag door haar militairen. In totaal worden 99 incidenten in Gaza onderzocht. De vijf strafzaken zouden gevoerd worden naar aanleiding van een luchtaanval op een strand waarbij vier kinderen de dood vonden, één aanval op een VN-school, de arrestatie van een 17-jarige Palestijn die als menselijk schild zou zijn gebruikt, het doodschieten van een Palestijnse vrouw en de mogelijke plundering van een Palestijnse woning.Ook de VN-Mensenrechtenraad heeft een onderzoek geopend naar mogelijke oorlogsmisdaden door het Israëlische leger tijdens de operatie in Gaza.

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/11/israel-pleegde-oorlogsmisdaden-in-gaza/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication&utm_reader=feedly

http://www.joop.nl/wereld/detail/artikel/28549_israel_schuldig_aan_oorlogsmisdaden_gaza/

Post is bewerkt op sep 11, 2014, 2:13 p.m. door Boris

• DELETION_USER avatar

Ja natuurlijk hebben ze fouten gemaakt die je als oorlogsmisdaden kunt bestempelen. Het is welhaast onmogelijk om die níet te maken in een extreem dicht bevolkt gebied als Gazastad. Het verschil met Hamas is echter dat die doelbewust oorlogsmisdaden plegen, net zoals andere terroristische groeperingen als ISIS die een vergelijkbare ideologie hebben: de totale vernietiging/uitroeiing van andersgelovigen.

Men moet wel stekeblind zijn om dat onderscheid niet te kunnen maken.

• DELETION_USER avatar

Ik begrijp dat jij de oorlogsmisdaden van Israël wilt bagatelliseren?

• DELETION_USER avatar

“Het is welhaast onmogelijk om die niet te maken”

Lees jij eigenlijk wel wat er staat?

“Het Israëlische leger heeft aanvallen uitgevoerd op of rond drie scholen die duidelijk als dusdanig waren gemarkeerd en waarvan ze wisten dat er honderden personen bescherming zochten. Daarbij zijn veel burgers omgekomen en gewond geraakt.

• DELETION_USER avatar

Boris

Ik begrijp dat jij de oorlogsmisdaden van Israël wilt bagatelliseren?

Nee, ik wil voorkomen dat ze onnodig uitvergroot worden, zeker in vergelijking met de (oorlogs)misdaden van hun vijanden.

• DELETION_USER avatar

Zie mijn opmerking over jouw interpretatie van de gebeurtenissen.

Ik vind niet dat je van onnodig uitvergroten kunt spreken wanneer aanvallen worden uitgevoerd op drie scholen die dus duidelijk als scholen waren gemarkeerd en waarvan Israël wist dat er honderden mensen bescherming zochten.

• DELETION_USER avatar

Boris

“Het is welhaast onmogelijk om die niet te maken”

Lees jij eigenlijk wel wat er staat?

“Het Israëlische leger heeft aanvallen uitgevoerd op of rond drie scholen die duidelijk als dusdanig waren gemarkeerd en waarvan ze wisten dat er honderden personen bescherming zochten. Daarbij zijn veel burgers omgekomen en gewond geraakt.

Ja, ik kan lezen, dankjewel.

Ten eerste is dat niet de waarheid maar ‘een’ mening; Israël bijvoorbeeld is een andere mening toegedaan.

Ten tweede sluit dat helemaal niet uit dat Israël dat gedaan heeft op basis van bijvoorbeeld verkeerde inlichtingen. Dergelijke fouten worden vaak gemaakt in een oorlog en zijn natuurlijk zeer betreurenswaardig maar zijn wat anders als doelbewust burgers bombarderen. Het is bovendien algemeen bekend dat Hamas doelbewust raketinstallaties in scholen e.d. plaatst, dus een vreemde gedachte is dat zeker niet.

Bovendien wat heeft Israël er voor belang bij om dat bewust te doen..? Nul komma nul, want het levert ze alleen maar minder steun op in de wereld óók van de landen die achter ze staan.

• DELETION_USER avatar

Dat is dus wel de waarheid en geen mening. Het is aan het licht gekomen na het onderzoek van de drie genoemde aanvallen op scholen.

En het feit dat het Israëlische leger de militaire politie opdracht heeft gegeven om vijf strafrechtelijke onderzoeken te  verrichten naar mogelijk wangedrag door haar militairen spreekt ook boekdelen.

• DELETION_USER avatar

Oelan-Bator

Ja natuurlijk hebben ze fouten gemaakt die je als oorlogsmisdaden kunt bestempelen. Het is welhaast onmogelijk om die níet te maken in een extreem dicht bevolkt gebied als Gazastad. Het verschil met Hamas is echter dat die doelbewust oorlogsmisdaden plegen, net zoals andere terroristische groeperingen als ISIS die een vergelijkbare ideologie hebben: de totale vernietiging/uitroeiing van andersgelovigen.

Men moet wel stekeblind zijn om dat onderscheid niet te kunnen maken.

Ik kan me hier helemaal in vinden.

• DELETION_USER avatar

Boris

Zie mijn opmerking over jouw interpretatie van de gebeurtenissen.

Ik vind niet dat je van onnodig uitvergroten kunt spreken wanneer aanvallen worden uitgevoerd op drie scholen die dus duidelijk als scholen waren gemarkeerd en waarvan Israël wist dat er honderden mensen bescherming zochten.

Die aanvallen van het Israëlische leger zijn niet bewust op kinderen gedaan of op burgers die daar bescherming zochten om ze te moorden, dat is het verschil met Hamas die burgers in gijzeling neemt en dan de schuld geeft aan Israël dat her burger slachtoffers vallen.