ISIS of IS..?

  • Oelan-Bator

    Ik weiger stelselmatig om ISIS onder hun zelf gekozen nieuwe naam IS aan te duiden. Zij hebben die naam veranderd omdat ze onlangs besloten hebben dat de Islamistische Staat niet alleen in Syrië en de Levant moet worden gevestigd maar over de hele wereld: Islamitische Staat dus..

    Ze verwachten - vooral van de media natuurlijk - dat iedereen die nieuwe naam aanneemt en vinden het buitengewoon irritant als je dat niet doet. Uiteraard en helaas doet vrijwel iedereen in de media daar aan mee, slaafs en onnadenkend als ze zijn.

    Jammer zou ik zeggen, pleeg een daad van (klein) verzet en weiger deze verschrikkelijke terreurbeweging IS te noemen. Daarmee laat je hen namelijk alleen maar groeien. Letterlijk en figuurlijk.

  • Scarlett 2de

    (tu)

  • Itheka

    Ik dacht dat het juist andersom was. Maar jij zult het wel beter weten, ik hou dat niet zo bij.

  • Oelan-Bator

    Ik wel. :)

    Als je geïnteresseerd bent: http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_Staat_%28in_Irak_en_de_Levant%29

  • Itheka

    Bedankt! Er staat hier heel veel (eigenlijk het meeste ) wat ik nog niet wist.

    Ik heb regelmatig contact met een vrouw, die al meer dan twintig jaar geleden met haar gezin uit Syrië is gevlucht. Het zijn Koerden, maar het precieze hoe en waarom van hun vlucht begrijp ik niet zo goed. Zij draagt altijd een hoofddoekje, wil nooit met een andere man alleen in een huis zijn, iets wat nogal lastig is want ze is hulp in de huishouding. Haar kinderen zijn hier opgegroeid en willen niets meer te maken hebben met wat voor geloof dan ook.

    Wat de rol van haar man hierin is, weet ik niet. En hoe ze tegenover de hele politieke situatie daar staat, begrijp ik niet zo goed.

    Als ik ergens iets dieper op in ga en vragen begin te stellen lacht ze maar een beetje. Ze leeft voortdurend in angst, wil bijvoorbeeld de ramen buiten niet schoonmaken, is bang dat iemand haar ziet.

    Ik wil hier alleen maar duidelijk mee maken dat het erg moeilijk is om er achter te komen hoe dat hele gedoe daar in elkaar steekt.

    Net zoals we nooit erachter kunnen komen hoe de zaken er in Rusland voor staan. De mensen hebben daar een heel andere mentalitiet. Ik zag zondag bij het programma Boeken een gesprek met Pieter Waterdrinker. Hij woont al heel lang in Rusland en zegt dat wij nooit zullen kunnen begrijpen hoe de Russen denken.

    Datzelfde geldt ook voor mensen uit het Midden Oosten.

    Ik trek dan ook geen partij, hoewel ik natuurlijk wel die vreselijke moorden op kinderen en ook volwassenen verafschuw.

    Wat voor politieke partij ze ook aanhangen, dat zijn criminele moordenaars.

  • Frederik D

    Ik sluit me bij jou aan.

  • Gonnie

    Heel belangrijk ja, om niet in mee te gaan met enkel IS te noemen, maar met klare taal ISIS !. Maar hoe bereik je de media dat zij daaraan mee doen.?

  • axel

    Je kan natuurlijk nooit eenzijdig een naam veranderen hoe graag je het ook zou willen daarom schrijf ik altijd IS(IS). Ergerlijk vind ik dat die dwazen ook jonge kinderen betrekken in hun wandaden en zelfs met t.shirts van IS(IS) laten lopen. Waar blijft de afwijzing door de VN of hebben die het nog te druk met het vreselijke Zwarte Piet gedoe in Nederland waar ze schande van spraken. B)

  • Oelan-Bator

    Waarom niet..? Zij hebben hun naam toch ook eenzijdig veranderd..?

    En natuurlijk kan ik het in mijn eentje niet veranderen maar dat boeit me niet. Ik weiger mee te gaan in hun propaganda - want dat is het - en een kleine daad van verzet is dan om daarin niet mee te gaan.

  • CU

    Zo is dat.