Eerste burgemeester met hoofddoek.

  • axel

    Fatima Elatik wil de nieuwe burgemeester worden van Amsterdam, zelden zo felle tante gezien in debatten op t.v.:

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/22973324/__Elatik_wil_baan_Van_der_Laan__.html

  • Frederik D

    Moge Allah dat verhoeden of wellicht beter verhoofddoeken.

  • Frederik D

    Aftreden en herbenoeming

    Nadat bleek dat een feitenrelaas van Elatik over een ernstig financieel debacle bij muziekcentrum MuzyQ de ernst van de feiten verdoezelde trok de fractie van de PvdA zich terug uit de coalitie. Elatik werd hierdoor tot opstappen gedwongen. Het debacle draaide om muziekcentrum MuzyQ dat niet aan de verplichtingen kon voldoen en zo kon de bank de garantie in een keer opeisen. Hierop besloot de deelraad om het pand aan te kopen. Naast deze kwestie speelde ook mee dat het bestuur van het stadsdeel een dure boot huurde tijdens Sail - waarbij Elatik bekende de raad niet goed te hebben ingelicht.

    Door het uitblijven van haar ontslagbrief bleef Elatik op de loonlijst staan terwijl ze feitelijk niet meer werkzaam was voor het stadsdeel. Na het indienen van het ontslag had ze recht op wachtgeld, ter hoogte van 80% van haar voormalige salaris.

    Herbenoeming als stadsdeelvoorzitter

    Op 23 november werd Elatik weer herbenoemd als stadsdeelvoorzitter. Door de oppositie werd zij bij deze herbenoeming bekritiseerd vanwege haar declaratie van een taxi naar Nijmegen terwijl ze ook al een dienstauto heeft.

    —————-

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fatima_Elatik

  • Frederik D

    Fatima Elatik kreeg landelijke bekendheid als Amsterdamse PvdA-politica in de zomer van 2000. In het VARA programma Het zwarte schaap werd Elatik als criticaster opgevoerd van de wijze waarop Theo van Gogh discussies over Islam- en integratiethema’s aanzwengelde. Daarnaast verkreeg ze in 2001 veel landelijke bekendheid toen ze de afgelasting van de opera Aïsja en de vrouwen van Medina steunde omdat ze vond dat de vrijheid van meningsuiting te ver was doorgeschoten . Op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 plaatste Van Gogh een advertentie op de voorpagina van het Parool met de tekst Waarom zou een toneelstuk niet verboden mogen worden? Stem Fatima Elatik, stem PVDA!.

    ——————————-

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fatima_Elatik

    Dus alsjeblieft nooit meer dat mens. Voor je het weet, word je door een aanhanger van dat mens omgelegd omdat je je mening uit. Ik wil in volle vrijheid kunnen blijven zeggen dat Mohammed een min, misselijk makend en mesjogge mannetje was,

    Het zou de PvdA sieren als zij afstand neemt van niet-deugende allochtone leen.

  • Itheka

    (tu)

  • Itheka

    Als ze nou eens begon met die hoofddoek af te laten. Niet dat ik wat tegen hoofddoeken heb, maar in een openbare functie hoort het niet.

    Maar verder vind ik haar ook niet het figuur hebben voor een burgemeester. Waarom kan ik niet onder woorden brengen, het is een gevoel. Eigenlijk vind ik, hoewel ik zelf een vrouw ben (en daarom zal ik van alle vrouwen hier wel op mijn donder krijgen);-( , een man als burgemeester beter.

    Trouwens ik ben voor een gekozen burgemeester. Of zou dat

    voor Amsterdam al te laat zijn? Wonen er al niet voor het merendeel niet-Nederlanders?

  • Itheka

    Als aanvulling op mijn vorige bericht over vrouwen als burgemeester.

    Ik vind mannen in de politiek meer overwicht uitstralen. In de meeste gevallen tenminste. Er zijn uitzonderingen. Angela Merkel en Hillary Clinton zijn twee uitzonderingen die me nu even te binnen schieten.

    Maar als ik nu denk aan die presidente van Brazilië, aan dat ontevreden (netjes gezegd) smoelwerk van haar, vind ik: oprotten! Zet daar een man neer. (Maar om eerlijk te zijn, ik ken haar verder niet) misschien is ze voor het land wel goed, maar de uitstraling mist ze van iemand die overal boven staat. En eerlijk gezegd, mannen ogen ook niet altijd even sympathiek.

    Maar nogmaals, dit is een gevoel van mij. Niemand hoeft zich er iets van aan te trekken! (Wat een geruststelling hè vrouwen?)

  • Gonnie

    Ik ben het met jou eens Itheka, een burgemeester hoort een man te zijn.

    Een burgervader en geen burgenmoeder.

    En zeker zeer zeker geen hoofddoek. Neutraal moet het zijn. Punt.

  • Scarlett 2de

    Voor wijlen Margaret Thatcher, Indira Ghandi en Golda Meir had ik wel groot ontzag als vrouwen in de politiek.

  • Itheka

    Ja, inderdaad, dat waren ook vrouwen met ballen.